Det som inte syns..

Finns på insidan!

Fick en så bra länk av en vän, om psykisk misshandel & tänkte skriva lite om det. Området inom psykisk misshandel var så mycket större än vad jag kunnat tro. Och tyvärr är det inte ovanligt att den psykiska misshandeln är svårare att bearbeta än om det vore fysiskt!

På sidan jag läste står det att psykisk misshandel är en form av psykisk och känslomässig tortyr. Vissa av teknikerna känns igen från tortyrfängelser runt om i världen, t.ex att växla mellan värme och våld, hot att skada den utsattes närmaste, flera timmars förhör med absurda anklagelser, presentera lögner för att manipulera fram vissa svar och "erkännanden", vredesutbrott, nedsättande tillmälen. Det är en form av hjärntvätt och har aldrig någonting med kärlek att göra.

Psykisk misshandel skadar din hälsa allvarligt. Att leva under den stress det innebär att ha en vardag fylld med kränkningar och otrygghet orsakar en hälsofarlig stress. Det kan ge fysiska symtom som högt blodtryck, magsår, huvudvärk, muskelvärk, mag-tarmproblem. Det kan också orsaka psykisk ohälsa som depression, panikångest, sömnrubbingar, ätstörningar och självmordstankar.

Olika typer av psykisk/misshandel är:
Kontrollerande
Känslomässig utpressning
Oförutsägbarhet
Sexuellt ofredande
Får dig att verka galen
Hot om fysiskt våld
Ekonomisk misshandel
Kränkande förväntningar
Kränkande namn
Undanhållande
Anklagande
Blockerande/Avledande
Trivaliserande
Göra sig rolig på din bekostnad
Du har alltid fel
Glömmer & Ignorerar
Ständig kritik
Order

www.psykiskmisshandel.se, där kan ni läsa mer inom de olika områdena jag nyss skrev, mycket intressant och i mitt fall var det många av dom som stämde.

Jag var föressten på studiebesök hos samtals/stöd gruppen jag ska gå till i dag, kvinnan från kvinnojouren följde med mig som stöd, jag trivdes med personalen och börjar nästa vecka. Dom kommer hjälpa mig att komma till insikt och jag kan bara säga att jag längtar så mycket!

Hoppas ni uppskattade läsningen, många kramar/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0